I denne søde juletid er der masser af muligheder for at vise dine produkter frem. Men hvordan får du solgt dine produkter? Hvordan undgår du, at de forsvinder i mængden på et julemarked? Vi har samlet fem gode råd til, hvordan din stade bliver en succes!
Når du skal planlægge din stade på et julemarked, så anbefaler vi, at du overvejer:
- Hvordan du bedst viser dine produkter frem
- Hvordan du håndterer betaling nemt og hurtigt
- Hvorfor du skal planlægge dine priser
- Hvorfor det er godt at være to på din stade
- Hvordan konkurrencer kan øge dit salg
Oversigter over julemarkeder
Vi har fundet to gode oversigter over julemarkeder i Danmark. Så kan du nemt finde lige præcis dét julemarked, der passer bedst til dig og dine produkter:

1. Vis dine produkter frem
Dine produkter sælger ikke sig selv. De skal vises frem, så de fremstår flotte og indtagende.
Brug derfor tid på at planlægge, hvordan dine produkter skal placeres: Hvilke produkter kan du bruge som blikfang? Hvilke produkter kan kunderne stå og kigge lidt på, når de først er kommet hen til din stade? Sørg for, at der nemt kan stå to eller tre kunder og kigge på noget på samme tid.
Og vigtigst af alt: Husk lys! Det kan være mørkt i en messehal og derfor svært at se dine flotte produkter. Tag derfor ekstra lys med, så du både kan lyse din stade op, og fremhæve nogle af dine produkter lidt mere. Det skaber et godt blinkfang.
2. Hvordan tager du mod betaling?
Du er helt klar: Produkterne er sat op, lyset er tændt, kunderne stormer hen til din stand! Hurra! Stor succes! Og så vil kunderne gerne betale… Hvordan klarer du det?!
Kontanter: Tager du mod kontanter, så husk byttepenge. Prøv at regne ud, hvad du skal kunne give tilbage, hvis du skal sælge forskellige produkter, og kunden betaler med en 100 kr seddel eller en 200 kr seddel – måske endda en 500 kr seddel.
MobilePay: Lav flere sedler, hvor dit MobilePay nummer står på, så du nemt kan give kunden en seddel, uden at det forstyrrer de andre kunder.
Har du en MobilePay Business, kan du gøre det endnu nemmere! Så kan du nemlig lave en QR-kode, som kunden scanner. Dit MobilePay-nummer bliver automatisk angivet – eventuelt sammen med en fast kommentar. Kunden skal så blot taste beløbet og betale.


3. Planlæg dine priser
Der er to situationer, du skal være forberedt på: Når der er mange kunder og når der er meget få.
Når der er mange kunder er det vigtigt, at du kan huske dine priser i hovedet eller nemt slå dem op. Kunderne må ikke stå og vente på, at du lige skal finde ud af, hvad den fine ting, de gerne vil købe af dig, koster. Så er de videre til den næste stade i stedet for.
Når der er meget få kunder kan man nemt blive lidt desperat og sælge produkterne til en lavere pris. Men PAS PÅ! Gør du det, får du dels svært ved at hæve prisen igen og de kunder, der så betaler fuld pris, kan nemt føle sig snydt. Det er en lille verden og kunderne kender altid hinanden. Og kunder, der føler sig snydt, er ikke gode ambassadører.
Vil du give rabat så giv det, når nogen køber meget, eller gør noget til gengæld: Skriver sig op til dit nyhedsbrev, lægger et billede på din facebookside eller noget helt tredje. Så kan du nemt forklare andre, hvorfor netop den kunde betalte mindre.

4. Skab liv på din stand
Når der er liv og glade dage, kommer kunderne strømmende til. Tag derfor en ven eller veninde med, så I er to på din stand. Eller book to stande ved siden af hinanden og hjælp hinanden med at skabe opmærksomhed om jeres produkter.
Når dine kunder går forbi din stande, skal de gerne føle sig velkomne. Så falder de i snak og kigger mere på dine produkter.
Sidder du ned i en stol, virker det ikke så indbydende. Dine kunder kan blive bange for, om de forstyrre dig eller er til besvær.
Det er hårdt at stå op en hel dag. Tag derfor en høj taburet med i stedet for stolen. Så kan du få et velfortjent hvil – samtidig med, at du virker imødekommende overfor dine kunder.
5. Lav en konkurrence
Jo flere gange kunderne kommer forbi din stade, jo større er sandsynligheden for, at de køber noget. Lok kunderne tilbage til din stade med en konkurrence, hvor præmien bliver fundet på et bestemt tidspunkt.
Første gang kunderne besøger din stade, kan de lige udfylde en seddel og deltage i konkurrencen. Uh, konkurrence – bare tanken om en konkurrence lokker kunder til din stande.
Tricket er, at kunderne skal forbi din stand igen for at se, om de har vundet. Annoncér derfor et tidspunkt, hvor du udtrækker vinderen. Så skal alle kunderne jo lige forbi igen for at se, om de har vundet.
Og er du rigtigt snu, så kan du give en nitte-rabat til dem, der kom forbi igen, men som ikke vandt. Så vinder de lidt alligevel.

God fornøjelse!
Vi håber, at din stand bliver en stor succes.