I en verden, hvor mobiltelefoner dominerer på nettet, kan det være svært at gennemskue, hvad der er bedst. Skal man satse på en app? Eller skal man lave en hjemmeside? Vi har lavet en oversigt over fordele og ulemper ved de to løsninger, så du nemmere kan tage den rigtige beslutning.

Det kan være svært at bevare overblikket over fordele og ulemper ved en app og en hjemmeside. Man skal navigere i en stor suppe af foretrukne løsninger, leverandørens anbefalinger og personlige preferencer. Men problemet er, at den bedste løsning jo helt afhænger af behov: dine behov, dine besøgendes behov og din leverandørs behov. Derfor giver det ikke mening at sige, at den ene løsning altid er den bedste.

 

Context is king

I stedet skal man se på konteksten: hvor er de besøgende, når de gerne vil vide mere om din messe? Hvad er deres formål? Derfor er vores udgangspunkt, at “Context is king” – det er kontektsen, der bestemmer, hvad den bedste løsning er.

Vi starter derfor med at beskrive, hvad konteksten er for de besøgende til din messe. Dét er nemlig udgangspunktet for en analyse af, hvad den bedste løsning er.

Sig hej til Preben

Preben er lige din målgruppe. Han er sådan en person, som du rigtig gerne vil have til at besøge din udstilling. Derfor må vi prøve at forstå, hvad Prebens kontekst er.
Start med at stille dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad bruger Preben til at finde information om din messe?
  2. Hvad vil Preben gerne vide om din messe?
  3. Hvor tit søger Preben efter den information?

Hvad bruger Preben til at finde information om din messe?

Preben har en computer og en mobiltelefon. Når han sidder og slapper af i sofaen og surfer rundt, sidder han med mobilen. Finder han noget, der er spændende og som kræver lidt mere overblik, hopper han ofte hen til computeren. Den har en større skærm, men skal lige tændes og står langt væk fra sofaen.

På mobilen kan Preben installere apps, som giver nem og hurtig adgang til de ting, som Preben bruger ofte. På computeren bruger han hjemmesiderne i stedet.

Preben kan godt lide apps, men det er lidt noget bøvl at komme i gang med dem: først skal den findes i app store og så skal han lige huske sit kodeord inden app’en kan hentes ned. Det kan tage lidt tid, hvis internetforbindelsen ikke lige er helt i top. Så hvis det er noget, som Preben kun tjekker en gang i mellem, foretrækker han at bruge hjemmesiden fremfor app’en.

Hvad vil Preben gerne vide om din messen?

Hvad Preben leder efter om din messe afhænger af, om det er før, under eller efter din messe er afholdt:

Før: Preben vil gerne vide mere om, hvad han kan opleve på din messe. Hvilke udstillere kommer? Er der nogle aktiviteter eller konkurrencer – måske et foredrag? Preben tjekker måske din messe to-tre gange før den bliver afholdt.

Under: Preben er taget afsted og skal lige bruge adressen på din messe en sidste gang. Når han ankommer, vil han gerne vide, hvor de udstillere, han har planlagt at besøge, er henne. Når de er besøgt, vil han bare gå lidt rundt og lade sig inspirere eller måske tjekke, om der er en konkurrence eller noget andet spændende.

Efter: Preben så virkeligt mange fede ting på din messe – men han har lidt svært ved at huske alle navnene på produkterne og udstillerne. Preben vil derfor gerne lige kunne tjekke op på det og måske sende et link til udstilleren eller produktet.

Hvor tit søger Preben efter den information?

Hvor tit Preben lige tjekker din messe ud, før han skal afsted, afhænger af om der løbende kommer nyt om udstillere, produkter, aktiviteter, konkurrencer osv. Kommer der løbende nyt, tjekker Preben ret tit. Kommer der ikke nyt, er der ikke noget for Preben at komme efter.

Under messe vil Preben gerne se information ret ofte. Han skal finde en bestemt udstiller, finde et sted at få noget mad, finde toiletter, tjekke startsted og tidspunkt for aktiviteter og meget mere.

Efter messe kan det være, at Preben skal bruge lidt information en gang i mellem.

Hvad er det rigtige for Preben?

 

Er din målgruppe som Preben?

Har du en anden målgruppe end Preben? Så kan du bruge de tre spørgsmål til at få en bedre forståelse af netop din målgruppe. Jo bedre du forstår din målgruppe, jo nemmere kan du tage det rigtige valg om en app eller hjemmeside – eller måske begge dele.

Vil du have hjælp til det, så hjælper vi gerne! Kontakt os på mail eller giv os et ring. Så hjælper vi dig videre

Nu har vi en bedre idé om, hvad det er, Preben skal bruge af information om din messe:

Før: Søger information et par gange både fra mobil og computer.

Under: Søger information ofte fra mobilen

Efter: Søger information et par gange både fra mobil og computer

Konklusionen er derfor, at Preben formentlig vil foretrække en god hjemmeside, der virker perfekt på mobilen. Bøvlet med at installere app’en er ikke det værd, når han ikke skal bruge informationen oftere.

Og når Preben så skal bruge informationen ofte, nemlig under besøget på din messe, er det super vigtigt, at informationen er helt opdateret. Hvis Preben står der – midt i din messe – og har glemt at hente app’en eller den lige skal opdateres, så bliver Preben frustreret.

Hjemmesiden kan han hurtigt hente – også når der er mange, der bruger nettet på én gang – og han er sikker på, at informationen om din udstilling er helt opdateret.

Hvad er det rigtige for dig?

En ting er, hvad Preben helst vil have – en anden ting er, hvad der opfylder dine krav som udstiller bedst. Selvom kunden altid har ret, kan der jo være funktioner eller fordele ved app og hjemmeside, som gør det nemmere for dig at give Preben den bedst mulige oplevelse. Måske endda uden at Preben opdager det.

Vores anbefaling

Til din messe vil vi anbefale en hjemmeside – det er naturligvis også derfor, at din Udstillerguide er en hjemmeside og ikke en app. Den primære grund er, at de besøgende kan finde information om din messe uden at skulle hente en app først. Den anden grund er, at du kan få en hjemmeside i luften hurtigere end en app og det er hurtigere at lave rettelser og tilføjelser. Den trejde grund  er, at Google og andre søgemaskiner kan finde alt indholdet på din hjemmeside og vise det frem, når man søger – det kan app’en ikke.

Der kan naturligvis være messer, hvor en app er nødvendig for at kunne opfylde et specifikt ønske eller krav. Men vores erfaring er, at en hjemmeside kan mere end du tror – og udviklingen går kun i retning af, at hjemmesider kan mere og mere.

Vi har lavet en sammenligning mellem app og hjemmeside, så du nemmere kan få et overblik og se, hvad vi begrunder vores anbefaling med.

App

Den primære fordel ved en app er, at man kan udnytte mobilens kræfter bedre. Især når det kommer til krævende grafiske ting er det en fordel (eks. spil). Derudover kan man udnytte hele skærmen på mobilen og man kan nemmere gøre data tilgængelig uden internetforbindelse.

 

Fordele

  • Udnytter hele mobilens skærm
  • Du kan sende besked til brugeren gennem app’en

Ulemper

  • Skal installeres
  • Skal godkendes af app store (kan tage 2-3 uger)
  • Opdateringer skal også godkendes
  • Tager tid at hente ned på mobilen

Hjemmeside

Forskellen mellem hjemmeside og app bliver mere og mere udvisket. Mange af de ting, man før kun kunne gøre med apps, kan nu lade sig gøre med hjemmesider. Derudover bliver mobildækning bedre og bedre, hvorfor man næsten altid komme på nettet.

 

Fordele

  • Skal ikke installeres
  • Altid opdateret
  • Kan komme hurtigt i luften
  • Hurtigt at rulle rettelser og tilføjelser ud

Ulemper

  • Man har ikke kontrol over hele skærmen, da browseren bruger lidt i top og bund
  • Man kan ikke sende beskeder til brugeren