“Jeg har altid været på denne messe”, “Mine kunder regner med at de kan finde mig her” og “Sådan har det altid været”. Er det begrundelsen, du bruger, når du vælger en messe, så læs videre her.
Når du vælger den samme messe hver gang, møder du mange af de samme besøgende igen og igen. Det er både hyggeligt og dejligt – men det udvider ikke din kundekreds. Skal du nå ud til flere, så skift mellem de forskellige messer.
Overvej at tage længere væk. Det personlige møde mellem dig og de besøgende er dét, der gør, at de besøgende husker lige præcis dig og dine produkter. Kan de huske det, så fortæller de om det til deres venner og bekendte. Og når du nu har din hjemmeside, din facebookside og dit nyhedsbrev, så ved dine trofaste kunder jo godt, hvor de skal finde dig.
Sådan vælger du nye messer
Vi har skrevet tre gode råd til, hvad du skal overveje, når du vælger nye messer.
Hvor kommer dine yndlingskunder?
Det er ikke noget, du må sige højt – men der er bare nogle kunder, der er yndlingskunder. Det er de kunder, der er begejstret for dine produkter, som fortæller om dem til alle, de kender. Måske tager de endda deres venner og familie med hen til din stade for at vise dine produkter frem. De er dine ambassadører og det er dem, du skal have fat i.
Når du leder efter nye messer, så prøv at sætte dig i dine yndlingskunders sted: Hvilke produkter er de interesseret i – udover dine naturligvis. Hvilken prisklasse skal produkterne være i?
Dernæst skal du finde messer, hvor der er udstillere med den slags produkter i den rigtige prisklasse. Prøv eventuelt at kigge på, hvilke udstillinger dine konkurrenter deltager på. Kunne de være noget for dig også?
Når du så har en liste over mulige messer, skal du kigge på, hvem de andre udstillere er. Det optimale er, at der er nogle udstillere, der har produkter, der ligner dine. De er nemlig med til at trække kunder, der ligner dine yndlingskunder hen til messen. Men er der for mange, risikerer du, at dine produkter forsvinder i mængden.
Der skal også gerne være nogle udstillere, der stikker lidt af i forhold til dine produkter. De kan nemlig være med til at trække kunder til, som endnu ikke kender til dine produkter.
Den perfekte nye udstilling har derfor:
- Udstillere med produkter, der ligner dine – men ikke for mange
- Udstillere med en helt anden type produkter end dine
- Udstillere, hvis produkter ligger i samme prisklasse som dine produkter
Oversigt over markeder
Der findes mange oversigter på nettet over markeder, som du kan bruge. Her er et par stykker:
Har messen en hjemmeside?
Forestil dig en messe med måske 50 udstillere. Alle udstillerne fortæller vidt og bredt i deres eget netværk om, at de vil være at finde på udstillingen.
Det skaber en masse opmærksomhed – om hver enkelt udstiller. Men hvordan kan de andre udstillere få gavn af den opmærksomhed?
Når messen har en hjemmeside med en oversigt over alle udstillerne, kan hver udstiller linke til den hjemmeside. Og når de besøgende så går ind for at se noget mere om den udstiller, de har hørt om, bliver de jo inspireret af alle de andre udstilleres spændende produkter og tilbud.
Har messen ikke nogen hjemmeside, kan de besøgende ikke se, hvad de andre udstillere har med. Så ved de kun, at den udstiller, de allerede kender, vil være på udstillingen.
En messe med en flot hjemmeside med en god oversigt over alle udstillere gør det muligt for alle de deltagende udstillere at trække flere besøgende til.
Hvad med fælles markedsføring af messen?
Laver arrangørerne af udstillingen PR og markedsføring af messen? Sørger de for, at der kommer noget på Facebook, Instagram og måske i de lokale medier?
Når arrangørerne laver samlet markedsføring, kan de nå længere ud, end du kan selv. Dels har de flere midler til rådighed og dels er den lokale presse mere interesseret i hele messen end blot en enkelt udstiller.
Al den opmærksomhed, som messen får, er med til at trække flere besøgende til – og det er en fordel for dig.
Så når du næste gang med valget mellem to messer, kan en god og solid markedsføring måske opveje en højere pris for en stadeplads.