Udfordringen er at komme på forkant med opgaverne. Når man først er kommet det, er det jo nemt at gøre ting i god tid. Problemet er, hvordan man kommer på forkant. Man kommer det jo ikke af sig selv.
Derfor er du nødt til at træffe en beslutning om at gøre noget nu, som du måske ville gøre senere – til gengæld lover vi dig, at du får indsatsen tilbage mange gange i det lange løb.
Flyvende fra start
Helt overordnet er dog, at man kun kan købe en stade eller en billet til din messe, hvis du sælger den. Jo før man kan købe, jo længere tid har du til at lave et salg af stader og billetter.
Og der er mange flere fordele:
- Du kan promovere din messe i bedre tid overfor både udstillere og besøgende
- Du kan give rabat til de hurtige og belønne, at de køber i god tid
- Jo flere besøgende, der har købt billet før messen afholdes, jo nemmere kan du sælge stader til udstillerne. Så kan udstillerne jo komme i kontakt med flere potentielle kunder
- Jo tidligere udstillerne køber deres stade, jo mere eksponering for de. For du sørger jo for, at besøgende bliver gjort opmærksomme på alle de spændende udstillere, der kommer til din udstilling
- Køber de besøgende billet før din udstilling, er det sikre penge i kassen. Har de ikke købt billet, kan det jo være, at de ombestemmer sig på dagen og bliver væk. Har de købt billet, er de mere motiveret for at komme til din udstilling.
Slip for slutspurt
Og der er mange andre ulemper:
- Slutspurtspriser for at få solgt de sidste stader eller billetter er både dyrt for dig og surt for de udstillere og besøgende, som har betalt fuld pris tidligere
- Bliver staderne solgt sent, har du kort tid til at lokke besøgende ud til udstilling og se staderne
- Sælger du billetter sent eller kun i døren, så er du i konkurrence med alt det andet, de besøgende også skal nå og de kan ombestemme sig på dagen
- Udstillerne har mindre tid til at gøre sig klar og få styr på praktiske detajler. Det stresser både dem og dig, når det hele skal presses igennem på kort tid
- Du får indskrænket dine muligheder for at sætte nye tiltag i søen, hvis du kan se, at du ikke får solgt nok stader eller billetter
Sådan kommer du flyvende fra start
Der er tre simple ting, som du kan gøre for at komme på forkant:
1. Planlæg dato for din messe næste år
Når du kender datoen for din udstilling næste år, kan både udstillere og besøgende købe stader og billetter til næste år, mens de stadig har alle de gode minder og oplevelser fra din messe frisk i hukommelse.
Brug derfor tid på at være på forkant, så du på din messe er klar til at sælge stader og billetter til næste år.
2. Salg af stader
Sæt salget af stader igang lige efter din messe er overstået. Faktisk kan du med fordel gå rundt på messen og spørge udstillerne, om de vil booke stade til næste år allerede nu mod en lille rabat.
Har du et tilmeldingssystem til at håndtere salg af stader, kan du gøre det rigtig nemt for dig selv. Så kan du nemlig få det sat op, så udstilleren kan vælge at bestille det samme til næste år. Nemt og bekvemt.
3. Salg af billetter
Åbn for billetsalg så tidligt som du kan. De ivrige besøgende kan måske endda købe en billet til næste år mod rabat allerede, når de forlader din udstilling?
Din gevinst er både, at du får solgt billetter, men mere vigtigt: du får nogle top-motiverede ambassadører for din messe. De kan i et helt år fortælle alle de kender, at din messe var så god, at de allerede har købt billet – og hvis man skynder sig, kan man få den lidt billigere ved at købe allerede nu.
Så er du kommet flyvende fra start!
Spar penge på næste års Udstillerguide
Når du køber en Udstillerguide til næste års messe, er opsætningen betalt. Du skal kun betale pr. udstiller og for hosting og support.
Til gengæld får du endnu mere glæde af din Udstillerguide! For når udstillerne køber deres stader tidligere, så kan du endnu nemmere promovere din udstilling på sociale medier, nyhedsbreve, bannerreklamer og meget meget mere.